Jak Stworzyć NFT – Kompletny Poradnik

Świat krypto jest w pełni zaangażowany w rozwój i widać to na każdym kroku. Regularnie pojawiają się nowe pomysły z coraz bardziej interesującymi sposobami na wykorzystywanie technologii blockchain do różnych celów. Z lepszym lub gorszym skutkiem, ale zawsze kreatywnie.

Jednym z najnowszych konceptów w tej przestrzeni jest NFT, o których bardzo głośno było kilka lat temu, kiedy szturmem przebijały się do mainstreamu. Od tamtego czasu wiele się zmieniło w ramach tego, jak wykorzystywane są NFT, kto je kupuje i jak zasadniczo wygląda ten rynek.

Zatem, jeśli szukaliście miejsca dla sprzedaży NFT, zastanawialiście się jak wygląda stworzenie własnego NFT, czy też szukaliście miejsca dla siebie na platformach handlowych NFT – jesteście we właściwym miejscu i właściwym czasie. Zapraszamy do lektury!

Czym Jest NFT?

Większość artykułów na tematy związane z NFT zawsze musi rozpocząć się od krótkiego wyjaśnienia tego konceptu. W Polsce nadal nie jest to rozpowszechniona teoria i zawsze warto wytłumaczyć „z czym to się je”.

NFT to z angielskiego – niewymienny token (non-fungible token). Niewymienny nie dlatego, że nie można go sprzedać, gdyż akurat jest to dziecinnie proste, ale dlatego, że nie można wymienić go na inny o takiej samej charakterystyce i wartości. Najłatwiej jest to przedstawić na przykładzie kryptowalut. 

Otóż, kryptowaluty są jak najbardziej wymienialne, gdyż nie ma większej różnicy czy mamy token A, B, czy C – wszystkie są jednakowym środkiem płatniczym, który może być wykorzystany do dowolnych celów. Z NFT sprawa wygląda jednak nieco inaczej, gdyż są one jednostkowe i wyjątkowe, stąd też – nie można wymienić ich na inne NFT bez utraty jakości.

Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, w której ktoś wymienia sobie „Damę z łasiczką” na „Słoneczniki” Van Gogha, gdyż i to, i to jest dziełem sztuki.

Przeczytaj więcej o podstawach oraz dowiedz się co to jest NFT.


Czym Jest Tokenizacja?

Tokenizacja oznacza, że wybrane NFT znajduje się na platformie blockchain. Każdy zainteresowany tworzeniem własnych NFT prawdopodobnie spotkał się z tym pojęciem. W przypadku najpopularniejszych typów NFT, większość znajduje się w sieci Ethereum.

Dlaczego tak jest? Otóż, NFT nie posiada swojego własnego blockchainu, ale wykorzystuje miejsce na blockchainach natywnych kryptowalut, w większości przypadków ETH. Zatem, jeśli chcemy stworzyć własny token NFT, musimy się liczyć z kosztami związanymi z tworzeniem nowego NFT. Musimy zapłacić tzw. gas fee i możliwość “wypożyczenia” miejsca na blockchain. Może też tworzyć NFT za darmo, wykorzystując tzw. lazy minting, przerzucając koszty na kupującego.

Każdy przedmiot kolekcjonerski NFT musi znajdować się pod ochroną jednego z tych świetnie zabezpieczonych sieci bloków, by gwarantować swoją obecnością tam bezpieczeństwo, możliwość weryfikacji danych przez społeczeństwo i autentyczność tokenu.

Co zatem może być tokenem? Zasadniczo wszystko. W znaczeniu – wszystko co można zapisać cyfrowo. Może być to zatem obrazek, plik audio, czy cokolwiek innego. Mogą to być również różnego rodzaju cyfrowe zapisy memów, tweetów (na szczególną uwagę zasługuje pierwszy tweet wysłany przez byłego właściciela Twittera, który został sprzedany za miliony dolarów), czy np. zbioru wsadów NBA.

NFT a Rynek Sztuki

Najbliższe powiązania NFT ma z rynkiem sztuki. Jest to dość naturalne połączenie z uwagi na to, że ogromna ilość twórczości jest w dzisiejszych czasach obecna w internecie. W związku z tym, od wielu lat poszukiwano możliwości autentyfikacji dzieł sztuki jako wyjątkowych i jedynych w swoim rodzaju.

Dzięki technologii NFT, możemy cieszyć się jedyną w swoim rodzaju kolekcją NFT, a także sprzedawać NFT, kupować NFT czy dodawać kolejne obrazki do swojej kolekcji NFT. Artyści coraz chętniej sięgają do tego rodzaju przestrzeni w celu tworzenia własnych NFT ze względu na to, jak wygląda obecnie rynek sztuki i jak porównywalny jest ze światem ekonomii.

Podobnie bowiem jak w przypadku kryptowalut, twórcy chcieli stworzyć zdecentralizowany system, który będzie niezależny od rządów (co, jak wiemy, nie do końca się udało), podobnie było w przypadku NFT.

Abstrahując od faktu, że mnóstwo artystów zaczęło tworzyć w internecie głównie z uwagi na popularność tego medium, uniezależnienie się od akademizmu i kuratorów sztuki było bardzo ważnym krokiem w przód, jeśli chodzi o NFT. Dzięki temu, sztuka została zdemokratyzowana, a to, co profesorowie i twórcy współcześni uznawali za niewystarczająco dobre na standardy akademickie, zaczęło przynosić ogromne zyski i uznanie twórcom w internecie.

Dochodzi do tego oczywiście jeszcze aspekt logistyczny. Dużo łatwiej jest bowiem sprzedać NFT na rynkach NFT, czy też stworzyć kolekcję, którą chcemy pokazywać ogromnej publice internetowej, aniżeli wynajmować lokal, płacić ludziom za obsługę, prąd, wodę, gaz etc. Sztuka stała się dla wszystkich, w najgorszym i najlepszym tego słowa znaczeniu.

Jak stworzyć NFT?

Zatem – chcesz stworzyć NFT, jakie są Twoje pierwsze kroki? Co musisz wiedzieć, żeby nie wyjść na głupka? Gdzie to potem sprzedać? Jak ludzie mogą się o tym dowiedzieć? I czy jeszcze raz moglibyśmy wytłumaczyć co to jest NFT? Jak najchętniej odpowiemy na wszystkie pytania dotyczące tworzenia NFT (oprócz tego ostatniego), a także zastanowimy się nad tym, jak następnie upłynnić tę inwestycję. Zaczynamy!

Digital Wallet- porfel cyfrowy

Innymi słowy, jest to portfel kryptowalutowy gdzie trzymamy swoje bezcenne BTC, ETH i inne kryptowaluty. Stworzenie NFT wymaga od nas posiadania portfela cyfrowego, co też w ogóle warto uczynić, jeśli chce się istnieć w świecie krypto. Każdy użytkownik na Binance NFT Marketplace powie Wam, że jest to, jak to mawiają prawnicy, warunek sine qua non, czyli – bez tego ani rusz!

Jak zatem się za to zabrać? Cóż, otóż pierwszą rzeczą, którą warto zrobić to wybór rodzaju cyfrowego portfela, jaki chcielibyście wykorzystać do swoich NFT. Zasadniczo, jest to wybór, który zazwyczaj dostajemy w banku, czyli albo Visa, albo MasterCard, przy czym większość przeciętnych użytkowników nie ma zielonego pojęcia czym to się różni.

Zasadniczo mamy dwa wybory, jest to Coinbase oraz Metamask. Oczywiście, są jeszcze inne, ale świat krypto jest wystarczająco zawirowany, więc lepiej trzymać się w tej kwestii tych bezpiecznych opcji. Jeśli zastanawiasz się nad utworzeniem NFT, najlepiej wybrać jeden z nich.

W tych cyfrowych portfelach będziemy mieli informacje na temat wszystkich kryptowalut, walut, NFT i innych podobnych, które możemy swobodnie używać, by stworzyć swoje pierwsze NFT.

Pamiętajmy jedynie o tym, by cokolwiek robimy z naszym portfelem, trzymać go blisko serca i nie podawać nikomu haseł w internecie, gdyż mają one tendencje do wyciekania. Digital wallet, ale papierowa przypominajka.

Kup Kryptowaluty

Mamy już nasz wallet, więc czas na adding crypto, jak to mówią na zajęciach z szybkiego zarabiania łatwych pieniędzy. Niemniej – kryptowaluty są niezbędne, jeśli chodzi o rynek NFT i właśnie dlatego potrzebujemy mieć coś na koncie, by pokryć koszty wspomnianych wcześniej gas fees.

Najpopularniejszym coinem wykorzystywanym w celach ogólno-NFTowskich jest Ethereum, choć z uwagi na dość wysokie koszty, niektórzy działają także z tańszymi coinami, takimi jak np. Solana. Oczywiście, sprzedaż NFT może odbyć się również bez tych opłat z wykorzystaniem wcześniej wspomnianego lazy minting.

Niemniej – sprawi to, że nasze NFT będzie droższe o te kilka złotych, więc warto się zastanowić czy samemu nie pokryć kosztów mintowania tego NFT za pomocą jakiejś tańszej kryptowaluty i zachęcić potencjalnych nabywców nieco lepszą ceną. Decyzję pozostawiamy Wam, drodzy Czytelnicy!

NFT Marketplace

Czy też inaczej – giełda NFT. To tu dzieje się magia NFT, gdzie rzeczy sprzedają się same, a punkty nie mają znaczenia. W większości przypadków znajdziemy tu nawet kreator NFT, który sam przygotowuje nam odpowiednie podwaliny pod nasze próby.

Oczywiście, jest wiele giełd, na które warto zwrócić uwagę, jednak, podobnie jak w przypadku portfela, raczej warto skłonić się ku sprawdzonym rozwiązaniom. W tym przypadku, będzie to coś takiego jak Rarible, OpenSea, Nifty Gateway, czy inne podobne, które są polecane przez profesjonalnych traderów. 

Większość z nich oferuje także dodatkowe opcje związane z lazy minting czy promocją twojego dzieła. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz stworzyć własne NFT i wystawić je na jednej z giełd, będzie to kosztowało tzw. wstępne w wysokości od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów, a także opłatę transakcyjną w wysokości ok. 2-3% wartości transakcji. Następnie musisz podłączyć swój cyfrowy portfel do giełdy NFT i oto jesteś już profesjonalnym traderem. Zostało Ci tylko…

Stwórz NFT

Być może najtrudniejsze, a być może najłatwiejsze z wszystkich zadań. Stworzenie wyjątkowego i unikatowego dzieła cyfrowego, które zatrzęsie rynkiem NFT. Jak zapewne zdajecie sobie sprawę, stworzenie czegoś takiego wymaga wyjątkowych umiejętności i nie będzie to łatwe zadanie, by przebić się przez miliony takich samych dzieł.

Będziecie musieli być zdyscyplinowani, świadomi rynku, na który wchodzicie, a także pełni ciekawych i odważnych pomysłów, jak zainteresować innych swoim dziełem. Jest to tak naprawdę najważniejszy podpunkt, gdyż cała reszta to tylko formalności. Treść dzieła będzie stanowić o wartości całego projektu. To i, oczywiście jak w przypadku większości rzeczy w krypto świecie, marketing, marketing, i jeszcze raz marketing.

Wgraj Swoje NFT na Giełdę

Tworzenie NFT jest trudnym procesem, ale potem jest już z górki. W większości giełd NFT wrzucenie swojego dzieła na giełdę jest banalnie proste. Wystarczy bowiem kliknąć create i wrzucić swoje NFT na platformę. Pamiętaj jedynie, by wybrać opcję czy chcesz sprzedać jednostkowe dzieło, czy kilka kopii, a także, jakiego rodzaju krypto użyjesz w celu mintowania Twojego NFT lub – czy wolisz skorzystać z opcji lazy minting.

Wystaw Swoje NFT

Tutaj należy wspomnieć o kilku kwestiach. Otóż – pamiętaj, by wystawić swój token określając w miarę racjonalną cenę. Jeśli sądzisz, że Twój pierwszy cyfrowy obrazek sprzeda się jak najdroższe Bored Apes bo jest ładniejszy, to prawdopodobnie jesteś w błędzie.

Należy mierzyć siły na zamiary i raczej trzymać się konserwatywnych wyliczeń, aniżeli bardziej wyimaginowanych i wspieranych przez bliskich potwierdzeń naszego talentu. Dodatkowo, zaoferuj potencjalnym kupującym dodatkowe materiały, czyli np. Backstage z tworzenia danego dzieła, grafiki różnej jakości, dodatkowe materiały z wcześniej stworzonych wersji i wiele, wiele innych.

Nazwa i Opłata Licencyjna

Ostatnim krokiem jest nadanie nazwy i opisu swojemu projektowi. Jako, że żyjemy w czasach sztuki konceptualnej, stworzenie odpowiedniego uzasadnienia dlaczego “Słowacki wielkim poetą był” wydaje się być jak najbardziej uzasadnione. Dodatkowo, jeśli chodzi o tę część, warto wspomnieć o kwestii opłaty licencyjnej, jaką będziesz pobierać za każdorazowe zbycie tego dzieła.

Oznacza to, że przy każdej transakcji, otrzymywać będzie procent od ustalonej między stronami kwoty. To coś jak wynagrodzenie dla Znicza Pruszków za wyszkolenie Lewandowskiego. Opłata wynosi zazwyczaj do 50% ceny i jest to esencjonalny element, który pozwoli Ci nie tylko na zarabianie na NFT w przyszłości, ale także śledzenie swojego NFT i sprawdzanie, jak potoczyły się jego losy.

Marketing

Marketing, marketing, marketing, marketing. I jeszcze raz marketing. Wszystko w świecie krypto to marketing. Można zajmować się marketingiem w ramach spekulacji NFT, można promować gry P2E, cokolwiek jednak robimy – musimy to poprzeć działaniem marketingowym. Tak wygląda ten świat, stety lub niestety i dlatego właśnie tak istotnym jest, by wyszkolić się dobrze w promowaniu swoich NFT.

Jeśli nie wierzycie nam w to, jak bardzo potrzebny jest marketing, zachęcamy do sprawdzenia CryptoPunks i sprawdzenia po ile chodziły najdroższe z punków. No, właśnie.

W związku z tym, warto stworzyć konto na Twitterze, Discordzie, Telegramie, wszędzie tam, gdzie obecne są kryptowaluty oraz NFT i głośno dyskutować na temat swoich NFT, ogłaszając je wszem i wobec.

Jest to najlepszy sposób na przedstawienie szerszej publiczności swojego dzieła i faktyczny wpływ na to, jak poradzi sobie w przyszłości. Zasadniczo – nie ma jednego sprawdzonego sposobu, trzeba po prostu znaleźć coś, co przykuje wzrok szerszej publiczności i z jakiegoś powodu zachęci ludzi do zainteresowania się Twoim projektem.

Może to być kwestia poruszenia ważnych tematów społecznych, jak w przypadku zegara, który odliczał czas do uwolnienia Juliana Assange’a. Może być to coś, co trafi po prostu do pokolenia Z, które chętnie wykorzysta swoje ciężko zarobione Bitcoiny na zakup czegoś, co przemawia do nich. Jest wiele możliwości, ale wierzymy, że dasz radę podjąć właściwą decyzję. Uwierz w siebie – jak to mówią antropocentrycy!

NFT – Główne Zalety i Wady

Skoro już przedstawiliśmy jak podejść do kwestii NFT w zakresie tworzenia tego rodzaju dzieł i sprzedawania ich na szerokich wodach świata krypto, zastanówmy się zatem jakie są obecnie plusy i minusy tego rozwiązania w ogólności. W naszej opinii, jest to zasadniczo narzędzie i wszystko zależy od tego, jak jest wykorzystywane, ale należy również zwrócić uwagę na pewne wątpliwości, które pojawiły się w dyskursie i postarać się znaleźć jakieś ich rozwiązanie.

Plusy Technologii NFT

Sprawdźmy zatem, jakie są pozytywne efekty związane z wykorzystaniem technologii NFT.

Decentralizacja Rynku Sztuki

Jak już wspominaliśmy, najciekawszym aspektem NFT jest zdecydowanie kwestia decentralizacji rynku sztuki i związane z tym możliwości dla młodych artystów do przedstawienia swoich dzieł bez konieczności zapośredniczania tego poprzez zgodę akademicką czy wynajmowanie galerii sztuki do przedstawienia swoich dzieł.

Sztuka zasadniczo jest dla ludzi. Ograniczanie dostępu do niej, a także do tworzenia jej, przez bramy Akademii, finansowania, czy też konieczności głębokiego zrozumienia historii sztuki jest zaprzeczeniem jej istoty.

Dzięki NFT mamy okazję obserwować demokratyzację tego środowiska i mnóstwo artystów digitalowych, którzy nie mieliby szansy rozwinąć się, gdyby technologia NFT nigdy nie powstała. Dzięki stworzeniu przestrzeni dla nich, możemy podziwiać niesamowitą kreatywność i wyjątkowe dzieła, które w innym przypadku po prostu nie miałyby sensu bytu.

Rozwój Rynku NFT

Jak sugerował niegdyś indyjski Forbes, należy spodziewać się, że do 2030 roku rynek NFT osiągnie wartość ponad 230 miliardów dolarów. Oczywiście, są to jedynie estymacje i nie można wierzyć im w pełni, ale dzieła NFT stają się coraz to bardziej popularne na całym świecie.

Choć był pewien odwrót od tej technologii w czasach pandemii i krótko po niej, kiedy inflacja sięgnęła zenitu, powoli i skutecznie NFT wraca do łask inwestorów. Dużym atutem NFT jest to, że, w przeciwieństwie do krypto, mamy do czynienia z jednostkowym dziełem, raczej niż rozproszoną walutą.

Inwestorzy widzą w tym szanse na dużo stabilniejsze inwestowanie niż w przypadku kryptowalut, które z konieczności są nieco bardziej niestabilne.

Minusy Rynku NFT

Nie jest to zdecydowanie jednak droga usłana różami. Choć faktycznie jest wiele zalet NFT, wciąż jednak pojawiają się pewne wątpliwości, które lepiej jest zawsze zaadresować niż pozwolić im wisieć w przestrzeni publicznej.

Wysoki Próg Wejścia

Jednym z najważniejszych problemów współczesnych NFT jest dość wysoki próg wejścia dla najbiedniejszych. Szczególnie, jeżeli chodzi o gas fees, które czasami mogą być naprawdę wysokie. Oczywiście, można to obejść wykorzystując tzw. lazy minting, niemniej jest to koszt, jaki trzeba ponieść przy każdej transakcji.

Dodatkowo, trzeba pamiętać o koszcie wejścia do danego NFT marketplace, a także kwocie prowizji dla giełdy przy każdej transakcji. Dodając te wszystkie elementy robi nam się całkiem spora kwota.

Krypto Jest…Krypto

Podstawowa zaleta NFT – nie ma nad tym żadnej kontroli i każdy może robić co chce. I to jest super. Niestety, jest też druga strona medalu. Żadne państwo nie sprawuje jakiejś większej kontroli nad tym, jakiego rodzaju transakcje mają miejsce, nad ich bezpieczeństwem i możliwościami nadużyć. Na nieszczęście użytkowników, nie da się z tym nic zrobić, gdyż zostało to stworzone, by uniezależnić się od międzynarodowych rynków finansowych, dlatego też systemy ochronne przed spekulacją, nieuczciwymi sprzedawcami itd., nie mogą w tym przypadku mieć miejsca.

Jak Stworzyć NFT – Konkluzja

Jak zatem stworzyć NFT? Cóż, wystarczy chcieć. Jest wiele możliwości na działanie w technologii NFT i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Jak zawsze w tego typu przypadkach, najważniejsza jest chęć zrobienia czegoś i faktycznie dążenie do rozwiązania sytuacji, aniżeli pasywność i wiara w to, że niezależnie od okoliczności, ostatecznie uda się jakoś przeforsować swój projekt.

NFT to, jak wspominaliśmy wcześniej, głównie narzędzie. To, jak ktoś będzie się nim posługiwał zależy tylko od samej osoby. Może to być używane w celu wykorzystania innych ludzi przez jakieś scammerskie gry P2E, ale może też pomóc młodym artystom w zaistnieniu na tym kompetytywnym rynku sztuki. 

Niezależnie od okoliczności, NFT to naprawdę ciekawy pomysł na rozwinięcie technologii blockchain, która faktycznie jest w stanie zakotwiczyć się w czymś jednostkowym, konkretnym obrazku, filmiku czy przedmiocie kolekcjonerskim. Do tworzenia tokenów potrzebna jest zatem głównie kreatywna głowa i bardzo dobry marketing, dzięki któremu w ciągu kilku chwil będziemy w stanie przejść od zwykłego zjadacza chleba do influencera NFT.

Jak zawsze w tego typu przypadkach, polecamy się waszej uwadze w tym i w przyszłych artykułach. Mamy nadzieję, że zdołaliście się dowiedzieć i zapraszamy do kolejnych, równie interesujących treści o świecie krypto. Do zobaczenia w następnym!

Autor: Maciej

Jestem pasjonatem sztuki cyfrowej i technologii blockchain. Jako autor specjalizuje się w obszarze NFT, dostarczając wnikliwych analiz, trendów i informacji z branży. Zyskał zaufanie czytelników dzięki rzetelności i doświadczeniu w świecie cyfrowych aktywów. Jego ekspertyza oparta jest na latach badawczych oraz praktycznym zaangażowaniu w projekty NFT. Śledź jego bloga, aby być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami w dynamicznym środowisku NFT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *